Hantaranku

Saturday, March 14, 2009

Tatkala aku ingin melamar diri mu
Ku sembah salam ibu mu ku temu
Lantas ibu mu bersoal seru
Menyangga sangsi pada kemampuanku


Kamu kebanyakan kami bangsawan
Manakan mungkin dapat serawan
Mampukah kamu memberi makan
Apakah sandaran sebagai hantaran?


Aku tersenyum sopan menjawap
Penuh yakin tapi beradab
Ku luah segala yang telah terperap
Moga keikhlasan menjunjung harap


Aku:
Makcik,
Saya akan sentiasa membuat anak makcik tersenyum


Ibu mu:
Lagi?


Aku:
Makcik,
Anak makcik boleh bermimpi
Biarkan saya tukarkannya kepada kenyataan



Ibu mu:
Lagi?


Aku:
Saya akan menjadi awan
Melindungi anak makcik daripada panas dan hujan


Ibu mu:
Lagi?


Aku:
Akan saya alihkan awan mendung membawa hujan
Dan saya gantikan dengan pelangi petang



Ibu mu
Lagi?


Aku:
Setiap titis airmata duka anak makcik
Akan saya tukarkan menjadi air mata gembira


Ibu mu:
Lagi?


Aku:
Akan saya tukarkan ribut dan taufan
Menjadi bayu lembut menghembus tubuhnya


Ibu mu:
Lagi?


Aku:
Akan saya didik anak makcik dengan sempurna
Agar kan bertemu semula di Hari Kebangkitan


Ibu mu:
Ambillah anak ku dan aku redha seredha-redhanya

0 comments:

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP